Dünya Tuza Dikkat Haftası
Tarih: 18.11.2017 Saat: 00:16
Konu: Haberler


Dünya Tuza Dikkat Haftası


TUZUMUZU KAÇIRMAYALIM !


               Tuz uygarlık tarihi bakımından çok önemi olan ve tarih öncesinden beri bilinendeğerli bir (mineral) madendir. Tuzun `’ı klor, @’ı ise sodyumdan oluşur. Besinlerin bileşiminde de bulunan tuz, gıdaların lezzetini arttırmak ve saklamak için de eklenebiliyor. Doğal bir mineral olarak besinlerin bileşiminde bulunan tuzun yeterli miktarda alındığında vücutta önemli görevleri, fazla tüketildiğinde ise geri dönüşü olmayan zararları bulunmaktadır.



Dünya Sağlık Örgütü; yüksek tansiyon, kalp hastalıkları, böbrek hastalıkları başta olmak üzere şişmanlık, şeker hastalığı ve bazı kanser türlerinden korunmak ve kemik sağlığını korumak amacıyla tüketilmesi gereken tuz miktarını; günde 5 gram (bir çay kaşığı) olarak önermektedir.


Türk Nefroloji Derneği’nin gerçekleştirdiği Türkiye Kronik Böbrek Hastalığı Prevalans Araştırmasına göre, ülkemizde kronik böbrek hastalığı görülme oranı hızla artmaktadır (,7).Bu artışa neden olan en önemli risk faktörlerinden birisinin aşırı tuz tüketimi olduğu ifade edilmektedir.


Kısacası aşırı miktarda tüketilen tuz; kan basıncında artış ile kalp, damar, böbrek, pankreas hastalıklarına neden olmakta, kemik sağlığımızı bozmaktadır. Bu nedenlerle Bakanlığımız tarafından Kasım 2011 yılında “Türkiye Aşırı Tuz Tüketiminin Azaltılması Programı 2011-2015” başlatılmıştır.


Söz konusu program kapsamında fazla tuz tüketiminin sağlık üzerine olumsuz etkilerine yönelik kamuda farkındalık oluşturulması ve bilgilendirme yapılması, aşırı tuz tüketiminin azaltılması amacıyla “Dünya Tuza Dikkat Haftası” etkinlikleri yapılmaya başlanmıştır. Tuzla ilgili çalışmalar yürüten ve Dünya SağlıkÖrgütünce de kabul gören “World Action on Salt (WASH)” Kuruluşunca her yıl belirlenen faklı bir tarihte gerçekleştirilen “Dünya Tuza Dikkat Haftası”nın bu yıl her yıl mart ayının ikinci perşembesi olarak kutlanan Dünya Böbrek Gününü de kapsayarak 10-16 Mart 2013 tarihleri arasında olması kararı alınmıştır. Bu yılki temada gıda etiketlerinin okunması, etiketlerde belirtilen tuz ya da sodyum konusunda farkındalığın toplumda arttırılması belirlenmiştir.


Tuz tüketimini azaltmak kronik böbrek hastalığından korunmada önemli bir faktördür.


Kronik böbrek hastalığından korunmak için 8 altın kural;


• Düzenli egzersiz yapmak,


• Sağlıklı beslenmek ve vücut ağırlığınızı korumak,


• TUZU AZALTMAK


, • Yeterli sıvı alımı, sigara içmemek,


• Ağrı kesici ilaçlardan kaçınmak,


• Kan basıncınızı ve kan şekerinizi düzenli olarak ölçtürmektir.


TUZU AZALTMAK İÇİN ÖNERİLER.


• Taze ve tuz eklenmemiş besinleri tercih edin.


• Yemeklerin tadına bakmadan tuz eklemeyin.


• Sofranızda tuzluk bulundurmayın.


 



Kaynak: http://bayburt.ism.saglik.gov.tr
Pencereyi Kapat